Osijek, 07. prosinca 2024.
Nakon “uspješnog završetka i otvorenja” kapitalnog pothvata uređenja Bajera na Jugu 2 i brownfield projekta pretvaranja tvornice OLT-a u sportski akcelerator, uz velike uspjehe asfaltiranja pločnika u središtu grada, posebno u Kapucinskoj i Jaggerovoj ulici kreću novi predizborni kapitalni projekti obnove nedostatne rasvjete na glavnom gradskom Trgu Ante Starčevića i obnova fasada po modelu napumpavanja cijena preko većinskog upravitelja zgrada gradske tvrtke Zavoda za stanovanje, gdje je 2014. iz blagajne netragom nestalo 200.000 kuna uplaćene pričuve građana za što još nitko nije odgovarao. Smart plan obnove fasada zaštićenih vrijednih povijesnih zgrada gdje suvlasnici trebaju platiti i do nekoliko puta više od realne cijene radova, čak i uz sufinanciranje iz gradskog proračuna zacijelo će polučiti nove nemjerljive uspjehe.
Sve prethodno navedeno ostaje najobičniji predizbori spin, kako ono obećano, a nerealizirano, tako i ova nova populistička naklapanja o obnovi fasada u središtu grada, koje su generalno uređene za EPSO 1985. prije gotovo 40 godina, a od tada u 40 godina djelomično bez strategije i plana, pa dobar dio još nosi ratne ožiljke, dok drugi valja ponovo obnoviti. Da nije smiješno, bilo bi tragično.
Sada se za razliku od nekadašnje djelomično realizirane obnove unaprijed prijeti neposlušnim građanima koji nemaju 500.00 ili više Eura koliko stoji obnova samo uličnog dijela fasade secesijske dvokatnice. Građanima Osijeka u povijesti prijetili su mnogi i pokušavali okupirati grad. Neki su Osijek čak i uspjeli privremeno zaposjesti ili prigrabiti, no svima njima došao je kraj. Ovi zadnji “narodni” vladari ponovo prijete kako će mjesečno kažnjavati građanski neposluh odbijanja plaćanja reket cijena obnove fasada. U dobro mi poznatom privatnom slučaju spomenuti Upravitelj zgrada uz jednog suvlasnika odbio je hitne i nužne radove obnove krovišta jedne od najljepših secesijskih uglovnica koja i dalje propada, a ruinirani dijelovi strehe svakodnevno otpadaju i predstavljaju horor opasnost za prolaznike i vozila, što je eklatantni primjer nepromijenjene politike vođenja grada.
Sadašnja euro obnova tramvajske pruge koja je svečano krenula 2021. godine sada je tek dovedena do Kapucinske i Europske avenije, evidentno se odvija puževim korakom (50 metara u Kapucinskoj radilo se 2 mjeseca) pa je zanimljivo u kojem će izbornom ciklusu i kada završiti radovi, prethodno već obnavljane pruge u periodu od 2012.- 2014. godine, koja je proširena do središta Višnjevca i svečano otvorena 30. studenog 2014. godine.
Građane također zanima hoće li se uz novu europsku obnovu tramvajske pruge nastaviti četverotračna cesta od Europske avenije prema KBC-u, Donjem gradu i Zelenom polju, kako bi Osijek konačno, bar segmentalno, dobio europski vizual ili će kao “velebni” čepinski podvožnjak i prometnica na glavnom ulazu u grad, koja vodi prema gospodarskoj i poslovnoj zoni ostati u gabaritima i formi prvog asfalitranja ‘60-tih godina prošlog stoljeća. Tramvajski spoj Juga 2 i Zelenog polja uopće se čak niti ne spominje pa obnova pruge bez produljenja i novih gradskih linija ostati će u memoriji građana isključivo po višegodišnjem prometnom kolapsu.
Kako su isti akteri sa promjenjenim političkim dresovima na pozicijama u gradu podsjetiti ću samo na presedan, cirkus i tragediju prometno presječenog grada u Županijskoj ulici gdje se od ‘70-tih godina izgradnjom komunističke zgrade za socijalu, koja je dvaput gorila (rugla pored elitnog hotela Waldinger) zaustavio projekt Viktora Axmanna na produžetku Ulice Adele Deszaty, danas Hrvatske Republike prema zapadu do Ilirske i izgradnja najvažnije Osječke avenije. Nezamislivo je kako je i prije promjene GUP-a, Generalnog urbanističkog plana iz 2006. godine, koji je poštovao Axmann-ov dalekosežni plan, 2009. započela izgradnja zgrade u Dubrovačkoj ulici od strane tvrtke prigodnog imena “Kontraplan” na glavnoj osi već gotovog projekta avenije koju su izradili inženjeri Zavoda za urbanizam i izgradnju Osijek još 1986. godine. Nastavak četverotračne prometnice nije pokrenut zbog objektivnog razloga oružane agresije na Osijek i Hrvatsku.
Osječani su stoga ostali i još uvijek su taoci prometovanja stramputicama zbog građevinskih megalomana, bezidejnih “stručnjaka” i neodlučnih političara, koji su potom ozakonili nakaradnu izgradnju silosa u uskim ulicama zapadnog dijela Osijeka, bez dovoljno parkirališta pa je ista “krezuba gradnja” postala mainstream ukusa i vizual grada, kao i cajke i europski “mali Beč” pretvoren je u palanku i balkansku kafanu.
Znanje u modernom vremenu itekako je skupo i bilo bi krajnje neprimjereno besplatno ga dalje dijeliti ili pokušavati biti konstruktivan prema nekome tko nije spreman na dijalog sa građanima niti sa strukom.
Primjer za to je novo najavljena obnova središnjeg gradskog trga bez pozivnog ili javnog urbanističkog natječaja, izlaganja projekta i uvida građana, što bi trebao biti legalni zakonski okvir.
Podsjećam drugove činovnike iz pozicije da je krajnje neprimjereno prijetiti građanima jer je povijest već kaznila sve one koji su prijetili Osječanima ili ih na bilo koji drugi način htjeli pokoriti. Poruke prijetnji uoči blagdana Bogojavljenja posebno su znakovite i indikativne, jer bi u blagdanskom vremenu svatko trebao osjetiti duh božićne poruke-solidarnost i ljudsku dobrotu.
Vrijeme je za nove odnose i avangardne politike boljitka svih građana našeg grada i otvaranja mogućnosti njegovog planskog, modernog urbanog i gospodarskog razvoja, a ne samo za politike i projekte slučajno zalutalih gospodarstvenika, beskonačnog asfaltiranja, krparenja, lažnih predizbornih obećanja i prijetnji građanima.
Zaključiti ću kolumnu mudrom izrekom I. W. Goethe-a: “Prije svega, naučite sebe, a zatim ćete naučiti ponešto od drugih”.
Z. Osječki / Novi Osijek