Osijek, 23. svibnja 2024.

Nove urbanističke politike grada Osijeka koje se ne temelje na pozitivnim praksama iz gradova Europske unije, uvažavanju struke i potrebe građana, nego na političkom diktaturi dobivaju svoje konture i vizual u Strossmayerovoj ulici pretvaranjem dijela avenije u jednotračnu ulicu uz trajnu legalizaciju parkiranja na kolničkim trakama, postavljanjem metalnih stupova nositelja tramvajskih vodova na tračnicama i premještanja istih na kolnik. Takav urbanistički iskorak unazad pripada osim kontroverze zakonskim odredbama i nevjerojatni presedan pogodovanja privatnom koncesionaru, a umjesto izgradnje potrebnih javnih gradskih garaža, dodatno će usložiti promet uz značajno ugrožavanje sigurnosti  i brzine prometovanja.

Na Strossmayerovoj ulici od Rokove do Kanižlićeve ulice postavljene su nove bandere po staroj tramvajskoj pruzi. Nova električna mreža koja će napajati tramvaje mora se pomaknuti prema cesti jer će nova pruga biti na postojećoj prometnici i to na prvoj i četvrtoj prometnoj traci.

Pozicioniranjem tramvajske pruge u nastavku Strossmayerove prema zapadu na sadašnjim kolničkim trakama umjesto dosadašnje posebne pozicije izvan kolnika, a umjesto na novom dodatnom proširenom kolniku, izazvati će zastoje u prometu na raskrižjima zbog budućih tramvajskih stanica, nemogućnosti  dvotračnog prometovanja i desnog skretanja. U dijelu ulice gdje je to moguće svakako treba posaditi prikladno drveće i odrediti nove građevinske linije kako bi čitava ulica dobila gabarite moderne i zelene avenije. No, sužavanje, ograničavanje i usporavanje prometovanja biti će još jedan debakl svekolikog usporavanja života u gradu.

Vaš kolumnist veliki je promicatelj urbanog, modernog europskog i zelenog grada po mjeri njegovih stanovnika ali ne i grada čiji se urbanizam prilagođuje interesima megalomanskih graditelja i interesnog lobija te sam kao dugogodišnji projektant i suradnik u urbanizmu Osijeka itekako pozvan na javno očitovanje opservacija i mišljenja građana jer im nitko nije javno predstavio, niti obznanio već usvojene “mudre”  projekte kojima se dodatno “poboljšava” kvaliteta života u urbanoj zajednici.

Kako je to nastavak urbanističko-vizualnog devastiranja, eksibicija i nakaradne “silos” izgradnje zgrada u uskim ulicama, iritantnog i tragikomičnog pozicioniranja gimnazije pored nove nogometne Arene, umjesto logičnog, suvremenog i potrebnog etažnog parkirališta, pretvaranja Strossmayerove avenije u usku i nesigurnu prometnicu dodatno je minimiziranje i usporavanje grada i mogućnosti njegove moderne  transformacije i izgradnje te očekivanog rasta i razvoja.

Nakon debakla i fijaska sa jednotračnim zavojitim klaustrofobičnim podvožnjakom na glavnom južnom ulazu u grad nastavak urbanističkih politika minimaliziranja, nažalost, vraća slavonsku prijestolnicu Osijek stoljeće unazad i umjesto otvaranja i širenja grada definira i pokazuje njegovo zatvaranje, reduciranje, ograničavanje i umanjivanje.

Što očekivati od političkih dužnosnika kojima su glavni projekti pretvaranje važne urbanističke lokacije između dviju glavnih gradskih prometnica iz javne namjene bivše tvornice u privatni brownfield projekt izgradnje elitističkih privatnih stanova uz upitnog nositelja izgradnje i financiranja na javnom zemljištu i bacanja prašine u oči građana uvrštavanjem polujavnih sadržaja otvoreno i jasno definira interesnu političku diktaturu.

Osijek se konačno mora osloboditi minimaliziranja i privatiziranja ostatka javnog dobra bez uvažavanja i poštovanja stvarnih potreba građana i/ili barem respektiranja njihovog mišljenja. Pokoravanje i minoriziranje građana nije uspjelo niti upotrebom oružja  i vojnom agresijom pa neće uspjeti i novoj invaziji cajka i ostalog primitivizma, nestručnog urbanističkog nametanja i diktature nekolicine pozicioniranih i podobnih.

Osijek se svojom urbanističkim vizualom zatrpanih i neprohodnih krnje zubatih ulica “sva čuda svijeta” iz negativnog konteksta treba se i mora vratiti na Austro-ugarske postavke reda, europske prepoznatljivosti i definiranja izgleda ulica i naselja kojima će njegovi građani s ugodom prolaziti i boraviti.

Negativna kadrovska selekcija čelnika grada na dulje vrijeme mogla bi rezultirati nenadoknadivom štetom i negativnim trendovima te njegovim pretvaranjem u palanku. Stoga je krajnje vrijeme  ponovnog građanskog otpora i zaustavljanja daljnjeg devastiranja metropole Slavonije i Baranje.

Nasuprot nametanju kvazi urbanizma i uvozne kafanske kulture, namještanja, pogodovanja i svekolikog megalomanstva gradu je potrebna promjena paradigme razvoja i uspostave odnosa tvarne suradnje s građanima, zajedništva, solidarnosti i uvažavanja s ciljem svekolikog boljitka i  prosperiteta.

Foto: Komarilos